Reflextherapie

Reflextherapie kan worden ingezet bij kinderen die moeite hebben met leren, die uitdagingen hebben op het gebied van gedrag, motorische problemen hebben of niet lekker in hun vel zitten.

Babyĺs hebben nog geen controle over hun lichaam en reageren met reflexen. Een voorbeeld:ááje strijkt een baby zachtjes over de handpalm, automatisch krullen de vingers zich naar elkaar toe en sluit het babyhandje zich stevig om je vinger. Deze zogenaamde primitieve reflexen verdwijnen met het ouder worden. Soms blijven er echter nog restanten van een aantal reflexen bestaan, die verstorend kunnen werken. Dit kan symptomen geven van ADHD, ADD, dyslexie, dyscalculie, lees- en schrijfproblemen etc.

Praktijk Groene Peper zet in die gevallen Rhytmic Movement Training (RMT) in. RMT is gebaseerd op de bewegingen die babyĺs en hele jonge kinderen van nature maken tijdens hun ontwikkeling. Deze bewegingen bouwen aan zelfbewustzijn en leggen de fundamenten die nodig zijn om jezelf op allerlei gebieden goed te kunnen ontwikkelen.áRMT werkt met het natuurlijke ritme van een lijf en past zich daardoor naadloos aan naar wat het lichaam nodig heeft. De bewegingen die gemaakt worden zijn zacht en ritmisch en kunnen daardoor zelfs voor de ßllerkleinsten worden ingezet! RMT helpt het nog niet afgeronde reflexprogramma zich verder te ontwikkelen.

Als je onderstaande vragen vaker dan 6 keer met ja beantwoord, is de kans groot dat deze therapie passend is voor jouw kind.

  • Komen leerproblemen voor in de directe familie?
  • Waren er medische problemen tijdens de zwangerschap?
  • Was het geboorteproces ongewoon of erg lang?
  • Is jeákind te vroeg (14 dagen) of te laat (10 dagen) geboren?
  • Was het geboortegewicht van jeákind minder dan 5 pond?
  • Had jeákind in de 1eáweken moeite met zuigen of met eten binnenhouden?
  • Vroeg jeákind in de 1eázes maanden continue aandacht?
  • Heeft jeákind de fase van het kruipen op de buik of het kruipen op de handen en voeten overgeslagen?
  • Was jeákind laat met leren lopen (later dan 16 maanden)?
  • Was jeákind laat met leren praten (nog geen 2 tot 3 woordzinnen rond 18 maanden)?
  • Had jeákind met 6-7 jaar nog moeite met zichzelf aan te kleden, schoenveters vast te maken en knoopjes dicht te doen?
  • Heeft jeákind last van allergieŰn?
  • Heeft jeákind een sterke reactie gehad op ÚÚn van de inentingen?
  • Zoog jeákind nog op de duim boven de leeftijd van 5 jaar?
  • Plaste jeákind nog weleens in bed boven de leeftijd van 5 jaar?
  • Heeft jeákind last van wagenziekte?
  • Heeft jeákind moeite (gehad) met leren klokkijken op een gewone (analoge) klok?
  • Had jeákind moeite om te leren fietsen op een tweewielige fiets?
  • Heeft jeákind veel last (gehad) van keel/neus/oor infecties?
  • Heeft jeákind in de eerste 3 maanden van zijn/haar leven een ziekte doorgemaakt met hoge koorts en delirium of stuiptrekkingen?
  • Heeft jeákind moeite een (tennis)bal te vangen?
  • Heeft jeákind moeite met de gymlessen?
  • Heeft jeákind moeite met stilzitten, zelfs voor een korte periode?
  • Reageert jeákind overdreven heftig bij een onverwacht hard geluid?
  • Heeft jeákind moeite met (leren) lezen?
  • Heeft jeákind moeite met (leren) schrijven?
  • Maakt jeákind veel fouten met overschrijven?